Årets 10. klassinger har sjekket ut fra ungdomsskolen. Onsdag kveld var det avskjed med nesten tretti 15 -og 16 åringer som nå står klare for videregående skole.

Kvelden startet med et musikkinnslag hvor kontaktlærerne, Bente Bruskeland og Lars Ole Bessesen Vatne, ble "hijacket" til å være vokalister på Totos hit fra 1978 "Hold the line". Bente og Lars Ole fikk deretter tatt litt igjen i sin felles tale til elevene. Mye skryt til elevene, men også noen heller pinlige affærer fra Oslo-turen tidligere i vår hvor noen elever blant annet fikk gartneren i Slottsparken på nakken.

Håkon Heddeland takket på vegne av foreldrene og minnet om at dette kullet har opplevd mange endringer i løpet av sine tre år på ungdomstrinnet. Det har blant annet vært kommuneskifte og skifte av rektorer, men aller mest har pandemien preget klassen i form av nedstenginger, hjemmeundervisning, kohorter og strenge krav til håndvask. I løpet av perioden elevene har vært elever ved skolen har den også skiftet navn fra Marnar ungdomsskole til Øyslebø ungdomsskole.

Etter bildekavalkader, kaker og kaffe var det klart for rektors tale og vitnemålsutdeling. Even Schau minnet elevene på at vitnemålene ikke sier noe om hvem de er som personer og oppfordret dem til å gjøre sitt beste i det de tenker å foreta seg framover. Mer kan ingen forlange.

Etter at festen var avsluttet dro elevene og en gruppe foreldre videre til Hesså for å drive fjellklatring og ha noen hyggelige timer sammen før de gikk hver til sitt.