Endelig fredsreise til Polen og Tyskland igjen! Dette har vi ventet lenge på!

25 elever, 8 foreldre og 2 lærere reiste fredag 24.mars med buss fra Øyslebø og til ferjekaia i Kristiansand hvor vi møtte vår eminente reiseleder Roy, og og en like eminent sjåfør, Rihal. De to første dagene var kun transportetapper, og lørdag kveld kom vi endelig til hotellet i Krakow.

Søndag var det besøk i de to Auschwitz-leirene Stammlager og Birkenau. Etter omvisningen  hadde vi en kort minnestund hvor noen elever leste et dikt av Arnulf Øverland, etterfulgt av 1 minutts stillhet. Her var det mye å tenke over.... Vi hadde også en time hvor vi hørte Robert Hercz fortelle om sin far som satt i konsentrasjonsleir under krigen.

Mandag var det tid for å besøke de berømte Saltgruvene. Det var en flott opplevelse som varte et par timer. Et besøk på Wavel-slottet og i Maria-kirken på markedsplassen fikk vi også gjort før elevene fikk tid til å bruke penger. Et kaldt og surt vær gjorde at de fleste gikk på kjøpesenteret.

Siste post på programmet i Krakow var middag og folklore. Spesielt guttene nektet å danse da de hørte at noen kom til å bli budt opp til dans. Men sannelig min hatt var det ingen, verken gutter eller jenter, som sa nei!