Ungdomsskolen på Øyslebø har gjennom mange år hatt som fast opplegg å besøke Arkivet for å få kjennskap til hvilke ugjerninger nazistene utførte i bygget i krigsårene. I den store trappegangen finner man minneplater med navn på nordmenn som var inne til avhør. Tre av elevene hadde kjennskap til oldeforeldre som hadde vært i tysk krigsfangenskap. Gjennom nettstedet fanger.no og andre kilder lot museumspedagog Eystein Ellingsen oss bli nærmere kjent med skjebnene til disse fangene.

Arkivet knytter også det som skjedde under 2. verdenskrig opp mot konflikter og kriger i dag. I en sterk video ble vi nærmere kjent med Omar som har sittet som fange i Syria og blitt utsatt for umenneskelig behandling kun fordi han demonstrerte mot president Bashar al-Assads styre.

Etter besøket på Arkivet gikk turen videre til Kanonmuséet på Møvig i Vågsbygd. Her ble vi nærmere kjent med verdens nest største landbaserte kanon og fortet som tyskerne fikk bygget opp som en del av Atlanterhavsvollen, forsvarsverket som strakk seg langs kysten fra grensa til Spania og helt til Finnmark. Selv om ikke kanonen fikk noen praktisk betydning under krigføringen, var det interessant å se dimensjonene  og høre historien om hvordan den ble bygget og hvilke planer tyskerne hadde for stedet.