Dag 1: Øyslebø - Oslo

08.00 mandag morgen stod 29 elever og 10 voksne fra Øyslebø skole klare til å starte en femdagers tur med Aktive Fredsreiser i Norge. 2006-kullet har vært vant med mange endringer i løpet av 3 år på ungdomsskolen. Pandemien har gjort at mye har blitt satt på vent. Selv om den opprinnelige reisen til Polen måtte vike, var det deilig å endelig kunne gjennomføre en skoletur. Ingen fortjente det mer enn disse.

Det var ingenting å si på stemningen. Etter noen korte minutter i bussen, hadde baksete-gjengen pyntet med neonfarga lyslenker, og musikken dunket. Vi var klare for tur.

Tor Hultmann fra Aktive Fredsreiser var turleder, og da vi plukket opp mannen i Kristiansand, hadde vi ingen anelse om at morgenrutinene hans skulle sette seg på hjernen.

Dag 2: Oslo -Rjukan – Oslo

Det er ingenting som slår en tidlig hotellfrokost og Hultmanns kjenningsmelodi klokken 08.00 på bussen. Hver morgen satte reiseleder på seg vikinghjelmen, og fikk alle vi andre til å klappe takten til en noe uvanlig sang. Denne dagen var vi alle usikre på hva dette dreide seg om, og om mannen var vel bevart. Gøy var det. Vi var klare for en dag med mange norske helter fra krigen.

Omvisningen var interessant, og guidene var lokale. Dermed kunne de fortelle historier fra familie og venner som opplevde tyskernes beleiring på nært hold. Når de fortalte hvor mange bomber som ble sluppet av amerikanske fly i denne lille dalen, så gjorde det inntrykk. Undervisningen på Vemork handlet i store trekk om diskusjoner rundt «Hvem er en helt?» og «for hvem er de en helt».

Dag 3: Oslo – Utøya – Oslo

Dagen startet tidlig, med samme morgen-rutine som dagen før. Vikinghjelmen til Tor kom på, og vi klappet i takt til musikken. Stor uvisshet rundt hva vi egentlig sang på.

Tor ga oss ord for dagen:

Menneskerettighet artikkel 18:

Enhver har rett til tanke -, samvittighets-, og ytringsfrihet. Denne rett omfatter frihet til å skifte religion eller tro, og frihet til enten alene eller sammen med andre, og offentlig eller privat, å gi uttrykk for sin religion eller tro gjennom undervisning, utøvelse, tilbedelse og ritualer.

Denne dagen var det knyttet store forventninger til. Elevene vet hva som skjedde utenfor regjeringskvartalet og på øya, så da fergen «Torbjørn» hentet oss, var det et alvor over situasjonen. Guiden fortalte hvor bevisste de var i forhold til historien som har utspilt seg der. Utøya har en lang historie som samlingssted for politisk aktive ungdom, og de jobber hardt for at Utøya skal tas tilbake til det den en gang var. Dermed bruker de ikke navnet til terroristen der ute. Han skal ikke få legge føringer i hvordan Utøya brukes. Dermed fulgte vi heller ikke veien han gikk da han jaktet ungdommer. Vi kom innom alle kjente steder vi har hørt og sett så mye om, og vi fikk spørre om alt det vi lurte på. Det var sterkt og fint på samme tid. Gjennom gruppeøvelser og samtale ble det mange refleksjoner.

Vi var enige i at Øya var blitt et flott sted, og det var spesielt flott å se byggverket som heiner om skolestua – det såkalte «Heinehuset». Mektig, rørende og skremmende på samme tid. Tre stikkord og mål for dagen var å minne, lære og engasjere.

Dag 4: Oslo – Grinimuseet – Oslo

Vi startet dagen med en litt fritid i Oslo sentrum. Deretter tok vi turen til Grini fangeleir.

Ord for dagen: Menneskerettighetsartikkel 5: Ingen må utsettes for tortur eller grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff.

«Det motsatte av kjærlighet er ikke hat, men likegyldighet», har Nobelprisvinner Elie Wiesel sagt. Han er tidligere fange fra Auschwitz.

Grini fangeleir var den største tyske fangeleiren i Norge under 2. verdenskrig. Det var nesten 20 000 fanger som satt i Grini fangeleir til sammen under krigen. Vi fikk vite om fanger fra Øyslebø, Laudal og Bjelland. Gjennom en levende fortellerforestilling ble hverdagen til to av fangene i leiren presentert; Mathilde Reichelt Knutsen og Gunnar Bratlie. Etter forestillingen kunne vi vandre rundt i brakken som nå er omgjort til museum.

På kvelden prøvde vi oss på aktiviteten "Fangene på fortet"." Fangene på fortet" består av 48 forskjellige celler med ulike oppgaver man skal løse sammen som et lag. Her var det mange forskjellige typer oppgaver som utfordret oss i kunnskap, fysikk og kreativitet. Elevene viste at de mestret oppgavene godt. Selv om konkurranseinstinktet var vel så stort hos de voksne, så var det elevene som gikk seirende ut.

Dag 5: Oslo – Jødisk museum – Øyslebø

Siste dag på tur og en litt sliten gjeng møter opp på bussen etter utsjekk fra hotellet.

Ord for dagen: Menneskerettighet artikkel 19: Enhver har rett til menings- og ytringsfrihet. Denne retten omfatter frihet til å hevde meninger uten innblanding og til å søke, motta og meddele opplysninger og ideer gjennom ethvert meddelelsesmiddel og uten hensyn til landegrenser.

Siste stopp før hjemreisen var besøk på jødisk museum. Der fikk vi en veldig god innføring i jødenes historie i Norge under 2. verdenskrig, samt knyttet det opp mot dagens situasjon i Ukraina. Elevene fikk en større oppfatning av hvordan det oppleves å være på flukt.

Etter fem fine dager satt vi oss på bussen med snuten vendt hjemover. Et fornøyd reisefølge kunne se frem til å komme hjem til trygge Marnardal. Reiseleder Tor Hultmann fikk stor applaus og en siste sang før han gikk av i Kristiansand.

Vi ønsker å takke for en strålende tur med en fantastisk 10.klasse og til alle foresatte som har hjulpet til med dugnad og arbeid for å få elevene ut på tur.

Med vennlig hilsen team 10.