Reisen startet så tidlig som kl. 03.00 på natten, men på tross av dette møtte vi en positiv og reiseklar gjeng på Kjevik. Vi ankom Brussel rundt kl. 11, og hadde derfor god tid til sightseeing. Vi besøkte blant annet den kjente statuen «Manneken Pis» og andre severdigheter. Lunsjen ble på den den flotte restauranten, bedre kjent som «McDonalds», til stor glede for elevene. Rundt kl. 18 møtte vi vertsfamilier og lærere på skolen i Oostkamp. Det var en spent gjeng som møtte opp, og etter litt tid med ulike aktiviteter ble lydnivået høyere og praten lettere. Vi fikk smake på lokale retter, og gikk til og med til en egen «Belgisk vaffel-vogn.» Dette var gøy!

Dag to ble tilbragt på skolen. Der lærte vi blant annet noen franske og nederlandske ord og uttrykk. Etter to timer teori var det tid for bevegelse og kreativ læring. Noen elever hadde kroppsøving, mens andre lagde matbokser med ulike «stickers» på.

Dag tre startet med musikk- og engelskundervisning. De fikk testet ulike instrumenter, og lagde plakater med slagord som handlet om miljø og klima. Deretter tok vi buss til en aktivitetspark hvor både lærere og elever fikk utfordret seg på høyde og koordinasjon ved å klatre og ta zipline.

Første del av dagen startet på «Biofarm De Zaaier.» Der møtte vi en bonde som drev en økologisk gård. Det var interessant og inspirerende å høre hvordan han tenkte og drev gården. Han var spesielt opptatt av at alt i naturen har en plass og er der for en grunn. Han brukte ikke ordet «ugress.» Etter en omvisning på gården lagde vi pizza som vi senere fikk spise. Pizzaen var laget på surdeig, og ingrediensene kom direkte fra gården. Etter maten fikk lagt seg var det tid for busstur til den fine byen «Brugge.» Der ble elevene delt i ulike grupper og skulle ved hjelp av fotografier og kart å orientere seg rundt i byen. Dette var en populær aktivitet!

Siste dag gikk til hjemreise. Det var to spente lærere som skulle tilbringe fem timer på Schiphol i Amsterdam. Dette gikk over all forventing! Elevene var positive og selvgående, så her fløy timene av gårde. Vi har hatt en opplevelsesrik tur.