Vi startet opp med forberedelsene allerede i uke 3 med måling av temperaturer. Disse ble sammenlignet med temperaturen ved de andre skolene og presentert på regneark. Øyslebø hadde påfallende høy temperatur disse ukene sammenlignet med i fjor, og det samme kunne de melde fra de andre skolene. På dagen i dag, 3. februar, hadde de hele 19 grader i Ocaña!

I uke 4 var elevene på tur til Nomeheia. De tok bilder som ble redigert og delt med elevene fra de andre skolene sammen med dikt elevene hadde skrevet. Så kåret elevene fra de andre skolene vinnerne ved den tredje.

Selve den virtuelle utvekslingen ble startet tirsdag i uke 5. Da hilste de tre rektorene til elevene som satt i hver sine klasserom. Andre aktiviteter har vært å se science fiction-filmen «Dune». I omgivelsene som beskrives i filmen, er det mangel på vann, og innbyggerne har måttet finne måter å ta vare på alt vann på planeten. Vi har hatt quiz om Dune og våre tre land og vi har laget resirkulert papir. Det som kanskje skapte størst begeistring i alle tre landene, var leksjonen om kraft og kraftoverføring. I etterkant av leksjonen bygget elevene ei løype som skulle vise hvordan kraft kan overføres fra ett objekt til et annet. Øyslebøelevene fikk til ei løype som strakte seg helt fra klasserommet i andre etasje, ut i ganga, ned trappa og nesten til døra i vestibylen. Det ble litt trøbbel i svingene, men løypa gikk stort sett bra.